Starten als freelancer in de ICT, maar hoe?

Sinds de oprichting van IT4People in 2021 hebben we talloze gesprekken gevoerd met ICT-professionals. Sommigen van hen waren doorgewinterde freelancers, anderen overwogen serieus de sprong te wagen, terwijl we met een aantal zelfs de reis hebben gemaakt om daadwerkelijk de stap te zetten naar het freelancen. IT4People heeft zich sinds de oprichting in 2021 toegewijd aan het ondersteunen van freelancende ICT-professionals bij het starten van hun freelancecarrière of het assisteren van ervaren freelancers bij het maken van hun volgende stappen. In deze blog nemen we je graag mee door de eerste stappen die je kunt zetten om als freelancer te beginnen, gebaseerd op onze ervaringen en inzichten die we door de jaren heen hebben opgedaan bij IT4People. Of je nu al jaren ervaring hebt als freelancer of nog twijfelt over deze boeiende reis, we delen graag onze kennis om je te helpen bij een succesvolle start in de wereld van IT-freelancen.

Als je de ambitie hebt om als freelancer in de ICT te gaan werken, is een gedegen vooronderzoek van cruciaal belang om een succesvolle start te garanderen. Dit proces omvat niet alleen het begrijpen van de marktdynamiek, maar ook het identificeren van kansen, het analyseren van je “concurrentie” en het ontwikkelen van een strategie die jou gaat onderscheiden ten opzichte van de andere freelance professionals die op dezelfde klus jacht zijn als jij. Uiteraard is de term “vooronderzoek” breed, vandaar dat we hieronder wat tips geven waar je wellicht stapsgewijs doorheen kunt gedurende je vooronderzoek:

1. Doe een grondig marktonderzoek.

Voordat je de sprong waagt, is het enorm belangrijk om de huidige vraag naar specifieke ICT-vaardigheden te begrijpen en te kijken of er überhaupt vraag is naar jou als freelance professional. Analyseer trends, ontwikkelingen en opkomende technologieën. In deze fase moet je jezelf eerlijk afvragen of je beschikt over de kennis, tools en technieken die gevraagd worden in de markt, of dat het een groot risico is om je vaste baan op te zeggen.

2. Een analyse van je collega freelancers kan hierbij helpen.

Ken je nog oud-collega’s die de stap gemaakt hebben? Heb je mensen in je omgeving die je eens kunt vragen over hun bevindingen? Als je weet welke competenties er gevraagd worden in de markt, is het tijd om te kijken hoe jij jezelf kunt differentiëren door je personal branding, in kaart brengen van je waardeproposities en sterke punten te benadrukken. Dit inzicht zal je helpen om strategisch te positioneren.

3. Kies het juiste tarief.

Een ander belangrijk punt in de voorfase is het bekijken van de kansen met betrekking tot je tarief. Bepaal hierin niet alleen je tarieven op basis van marktstandaarden en je oude tarief bij je consultancy partij, maar kijk naar je peer freelancers die vergelijkbare competenties hebben met jou. Onderzoek wat bedrijven bereid zijn te betalen voor hoogwaardige diensten en zorg ervoor dat je tarieven een afspiegeling zijn van jouw expertise en toegevoegde waarde.

4. Onderzoek de juridische en belastingaspecten van het freelancen.

Als je een inzicht hebt in je eigen kwaliteiten, de markt in kaart hebt gebracht, je concurrenten hebt bekeken en een inschatting kunt maken met betrekking tot je tarief, is het erg belangrijk om kennis te hebben van juridische en belastingaspecten die bij het freelancen komen kijken. Onderzoek welke juridische structuur het beste past bij jouw situatie; hierin heb je onder andere keuzes uit een eenmanszaak of BV-constructie. Deze twee juridische vormen zijn de meest voorkomende vormen binnen het netwerk van IT4People, maar ongetwijfeld zijn er ook andere mogelijkheden. Naast voldoende juridische kennis is het ook essentieel om te begrijpen wat jouw belastingverplichtingen zijn en om problemen in de toekomst te voorkomen.

5. Ga op zoek naar klanten en opdrachten.

Nu je het voorwerk hebt gedaan, is het tijd om de kant van de sales op te gaan; je zult tenslotte op zoek moeten gaan naar een klant die je kan helpen met jouw kennis en expertise. Een diepgaand inzicht in de behoeften van potentiële klanten is van onschatbare waarde. Ontdek welke uitdagingen bedrijven in jouw doelmarkt tegenkomen en bied oplossingen die hierop inspelen. Je diensten moeten aansluiten bij wat bedrijven daadwerkelijk nodig hebben. Een netwerk kan hierin heel waardevol zijn. Investeer in het opbouwen van een sterk professioneel netwerk. Identificeer relevante brancheorganisaties, online fora en lokale evenementen. Actieve deelname aan deze netwerken kan niet alleen waardevolle inzichten opleveren, maar ook deuren openen naar potentiële opdrachtgevers.

6. Blijf je altijd ontwikkelen!

Ten slotte is het enorm belangrijk om bij te blijven in technische en marktkennis. Dit is voor de meeste freelancers een grote uitdaging omdat ze vaak erg veel tijd kwijt zijn aan hun opdracht en eigenlijk vergeten dat ze ondernemer zijn. Ook gedurende je opdracht zal je tijd, energie en effort moeten steken in het onderhouden van je netwerk, het bijhouden van je kennis en het onderhouden van je relaties en potentiële volgende klanten.

Het klinkt allemaal heel veel, maar in de praktijk valt dit gelukkig allemaal mee. Mocht je het allemaal spannend vinden om deze reis alleen te ondernemen, dan bieden wij binnen IT4People een Partnership traject aan waarin je samen met “collega” freelancers deze stappen kunt zetten. Binnen IT4People bieden wij freelance partnership leden een netwerk, hebben wij verschillende partners binnen ons klantenbestand, organiseren wij regelmatig bijeenkomsten en trainingen om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen, en sta je er simpelweg als freelancer nooit helemaal alleen voor!

Mocht je vragen hebben over je eerste of wellicht volgende stap in je freelancecarrière, dan zijn wij vanuit team IT4People altijd bereikbaar! Wij wensen je enorm veel succes met je volgende of eerste stappen als ondernemer!

Jeroen Veltenaar

Eigenaar IT4People

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *